zondag 13 januari 2013

Dames of herenmuts basketweave

Het patroon van deze muts heb ik vertaald vanuit het Engels. Klik hier voor de site waar ik het vandaan heb. Deze muts kan zowel voor dames als heren gemaakt worden. Ik heb hem voor mijn man gemaakt.
De muts voelt lekker warm en redelijk dik doordat de steken elkaar een beetje overlappen. Hij is gehaakt van haaknaald 5 met garen voor deze dikte.

Het patroon:

Maak een magische ring of haak 4 lossen en sluit af met een halve vaste in de eerste losse.

Ronde 1: 1 losse, haak 15 halve stokjes in de magische ring of in het midden van de 4 lossen (15 halve stokjes)

Ronde 2: 1 losse, haak 15 halve stokjes tussen de halve stokjes in van de vorige ronde (15 halve stokjes)

Ronde 3: 1 losse, *1 half stokje tussen de stokjes in, 1 half stokje door de volgende steek* herhaal de hele ronde en sluit af met een halve vaste (30 halve stokjes)

Ronde 4: 1 losse, *1 half stokje tussen de stokjes in, 1 half stokje door de volgende steek* herhaal dit 26 keer. Daarna nog 2 halve stokjes en sluit met een halve vaste. Totaal zijn het 56 steken. Dit aantal moet exact kloppen, omdat er straks in paren van 4 steken gehaakt wordt en het anders niet goed uitkomt.

Ronde 5: 1 losse, *1 reliëfstokje aan de achterkant van de volgende 4 steken, 4 stokjes* herhaal dit tot het eind en sluit af met een halve vaste.

Ronde 6: 1 losse, *4 stokjes, 4 reliëfstokjes aan de voorkant* herhaal dit de hele ronde en sluit af met een halve vaste.

Ronde 7: 1 losse, 4 stokjes, *4 reliëfstokjes aan de achterkant* herhaal dit de hele ronde en sluit met een halve vaste.

Ronde 8: 1 losse, *4 reliëfstokjes aan de voorkant, 4 stokjes* herhaal dit de hele ronde en sluit met een halve vaste.

Ronde 9-16: 2 keer herhalen van ronde 5 t/m 8. Als de lengte nog niet voldoende is net zo lang herhalen tot de muts wel lang genoeg is.

4 opmerkingen:

  1. Hè Anke, hè juf, leuk man, dat bloggen, vind je niet? Die col ziet er echt gaaf uit, en deze muts ook. Welke wol oid heb je gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey! Dank je wel! Deze muts is van garen van de Zeeman, 99 cent ofzo. Die colsjaal is van de markt maar ik weet niet meer welke wol. Het was in elk geval voor naalddikte 5. Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk patroon is dit! Bedankt voor de vertaling. Ik heb de muts met behulp van jouw patroon gemaakt. Alleen heb ik er een muts met klep van gemaakt. Ik heb een foto van de muts op mijn eigen blog gezet. Neem gerust een kijkje als je benieuwd bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het ook een erg leuk patroon Bedankt ook voor het vertalen hoor Alleen wil ik het haken met katoen
    Kan ik dan de aantal steken aan houden?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen